Spotify verlaagt abonnementsprijzen naar 11 euro voor zes familieleden omdat het voorsprong op concurrenten wil behouden.

Je kent dat gevoel wel: zit je net de nieuwste Drake-plaat te luisteren op Spotify, wordt de muziek ruw onderbroken. De boosdoener is waarschijnlijk een familielid die elders in het land óók op dat moment Spotify heeft aangezet.

Hoewel één account delen met meerdere mensen al een tijdje niet meer nodig is, kiezen genoeg mensen daar toch voor, vooral vanwege de prijs. Spotify was de eerste streamingsdienst die een familieabonnement aanbood, maar de concurrentie ging vervolgens met de prijsbewuste gezinnen ervandoor.

Forse verlaging

Maar nu is Spotify gezwicht voor de concurrentie. Voor 15 dollar of 11 euro kunnen zes mensen van één account gebruikmaken, met dank aan profielfuncties. Dat is een forse verlaging, want tot voor kort kostte dit abonnement nog 35 dollar.

Spotify is meer dan dubbel zo groot als Apple Music, met 30 miljoen betalende leden tegenover 13 miljoen. In minder dan een jaar heeft Spotify er 10 miljoen nieuwe gebruikers bij gekregen. Maar ondanks dat succes en het feit dat de groei hard stijgt, houdt de Zweedse muziekonderneming de concurrentie goed in de gaten.

Apple Music is dan nog niet zo groot, het groeit wel harder. Een abonnement voor beide diensten is niet logisch, en dus sorteert Spotify voor op een hardere concurrentiestrijd. De exact even hoge abonnmentsprijs moet een eerste stap zijn.

Een ander struikelblok is wellicht dat Spotify nog steeds gratis kan zijn. Meer dan 75 miljoen gebruikers betalen helemaal niets voor de dienst en luisteren tussendoor naar reclames. Beroemde artiesten zoals Taylor Swift hebben daarom met veel bombarie hun muziek teruggetrokken. Ook het nieuwste album van Radiohead, dat twee weken geleden uitkwam, zal niet terug te vinden zijn op Spotify. Deze muzikanten zijn van mening dat iedereen moet betalen voor toegang en stellen ook dat ze nauwelijks iets overhouden aan plays op Spotify.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl